BLOG INI KHUSUS UNTUK ANAK-ANAK DIDIK CIKGU, OOI CHUN PING DAN OOI DAI JING...

Monday, July 6, 2009

KARANGAN: SESAT DI HUJUNG JALAN, BALIK KE PANGKAL JALAN

Karangan Jenis Peribahasa
Karangan Contoh

Masyarakat Melayu sememangnya kaya dengan berbagai-bagai peribahasa. Peribahasa ini digunakan orang sebagai kiasan, teladan, dan pengajaran. Setiap peribahasa mempunyai maksudnya yang tertentu. Dalam setiap peribahasa, lazimnya tersirat nasihat dan pengajaran yang sesuai dijadikan panduan hidup sepanjang zaman. Begitulah halnya dengan peribahasa “sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan”. Peribahasa ini mempunyai maksud yang baik sekali dijadikan pengajaran dan pedoman dalam kehidupan kita sehari-hari.


“Sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan” bermaksud jika kita terlanjur dalam melakukan sesuatu perbuatan, eloklah kita menginsafinya dengan segera. Dari segi bahasa, kata sesat bermaksud tersalah jalan atau tidak mengikut jalan yang betul. Kata sesat dapat diertikan juga sebagai tidak mengikut ajaran yang benar atau menyimpang daripada kebenaran.

Peribahasa ini menganjurkan kita membetulkan langkah, perbuatan, atau kesilapan yang telah kita lakukan. Dalam hal ini kita perlu meneliti dan mengkaji punca atau sebab sesuatu kesilapan itu kita lakukan supaya kesilapan itu tidak kita ulangi. Oleh sebab itulah kita disuruh berpatah balik ke pangkal jalan apabila kita tersesat. Dari pangkal jalan kita dapat menemukan punca kesilapan kita. Dari situ jugalah kita dapat mencari jalan yang betul.

Jauh atau dekat perjalanan kesesatan kita, bukanlah ukurannya. Selangkah kita tersesat jalan, kita akan mengalami kerugian yang berlarutan seandainya kesilapan itu tidak kita sedari. Kita tidak dapat mencari jalan yang betul kerana punca atau sebabnya tidak kita ketahui. Kita tidak dapat membetulkan kesilapan kita kerana caranya tidak kita ketahui. Oleh hal yang demikian, kita patut insaf dan mencari jalan yang betul itu semula.

Dalam hal ini, natijah tersesat pemikiran adalah lebih buruk kesannya daripada keadaan di dalam hutan atau tersesat ketika mencari jalan pulang ke rumah. Hal ini dapat dijelaskan melalui pepatah “terlajak perahu dapat diundur, terlajak kata buruk padahnya”. Seseorang yang tersesat pemikiran bermakna dia keliru ketika mencari arah kehidupan yang sebenarnya. Dia akan bertindak sesuka hatinya dan terkeluar daripada batas-batas tatasusila dan moral manusia. Tindakannya bertentangan dan menyimpang daripada kebenaran.

Gejala tersesat pemikiran ini jelas berlaku dalam kalangan remaja negara kita pada hari ini. Kebanyakan remaja kini hidup bagai anak ayam kehilangan induk. Mereka tidak mendapat bimbingan yang betul untuk meneruskan perjalanan hidup mereka. Lantaran itu mereka mudah tersesat. Mereka sesat dalam gaya hidup yang lumrah dengan pelbagai aktiviti yang meruntuhkan moral. Mereka sesat dalam kemungkaran dan lembah maksiat kerana mereka tiada ketahanan diri yang kental dan kukuh.

Sesungguhnya, kesesatan tidak bermakna kehancuran. Kehancuran hanya akan kita alami seandainya kita meneruskan perjalanan dalam keadaan yang sesat. Oleh sebab itu, apabila kita tersesat, kita seharusnya kembali ke pangkal jalan dan membetulkan kesilapan yang telah kita lakukan. Mudah-mudahan dengan izin Tuhan, kita akan selamat di sepanjang perjalanan pada masa depan.


7 comments:

karthiayani said...

last time i dont know how 2 do the peribahasa essay but when i do more writing peribahasa essay n search in internet i know how 2 do the essay great (10nks azhar salleh sir)

Anonymous said...

thx azhar sallehn sir,thx for the essay...

Anonymous said...

AZHAR U CURI THIS KARANGAN INTHE BOOK FOKUS ACE PMR-PENULISAN-PELANGI BOOKS,RITE????????????????????

Anonymous said...

AZHAR U CURI THIS KARANGAN INTHE BOOK FOKUS ACE PMR-PENULISAN-PELANGI BOOKS,RITE????????????????????

Anonymous said...

PAGE 158 N 159,RITE?????????????

Unknown said...

Hahahhahah mencuri kannnnnnnn

Unknown said...

Tau tau je😭💔