BLOG INI KHUSUS UNTUK ANAK-ANAK DIDIK CIKGU, OOI CHUN PING DAN OOI DAI JING...

Monday, July 13, 2009

PERBANDINGAN NOVEL: PENGAJARAN TRAGEDI DAN KANANG

Kita hendaklah berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana usaha tangga kejayaan

Antara pengajaran yang terdapat dalam kedua-dua buah novel, iaitu novel Tingkatan 2, Tragedi Empat Disember (TED) dan novel Kanang Cerita Seorang Pahlawan (KCSP) ialah kita hendaklah berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana usaha tangga kejayaan.

Dalam TED, Kamarul Azam dan rakan-rakan berjaya mendarat di Tanjung Pangku dan mendirikan khemah sebelum malam menjelang. Kejayaan ini dicapai setelah membuat perancangan yang teliti dan mematuhi masa yang ditetapkan. Dalam KCSP pula, Kanang telah berjaya menamatkan latihan ketenteraannya walaupun dia kurang mahir berbahasa Melayu mahupun bahasa Inggeris. Kejayaan ini dicapai kerana usaha gigih Kanang mempelajari kedua-dua bahasa tersebut.

Semasa makan, Kamarul Azam telah berjaya menghalau agas dan kelkatu berterbangan dan masuk ke dalam makanan mereka. Hal ini demikian kerana dia telah berusaha untuk mengumpulkan ranting kayu kering untuk dibakar bagi menghalau agas dan kelkatu. Dalam KCSP pula, Kanang telah berjaya mengesan jejak musuh dalam beberapa operasi termasuk Gerakan Pukat. Kejayaannya didorong oleh berkat semangat dan usahanya yang bersungguh-sungguh.

No comments: