BLOG INI KHUSUS UNTUK ANAK-ANAK DIDIK CIKGU, OOI CHUN PING DAN OOI DAI JING...

Monday, July 13, 2009

PERBANDINGAN NOVEL: PERSAMAAN PENGAJARAN TRAGEDI DENGAN KANANG

PERSAMAAN PENGAJARAN NOVEL TINGKATAN 2 DAN TINGKATAN 3

Novel yang saya kaji ialah Anak Din Biola, karya Maaruf Mahmud dan Kanang Cerita Seorang Pahlawan, karya Maznan Noordin. Watak utama dalam Anak Din Biola ialah Budiman, manakala watak utama novel Kanang Cerita Seorang Pahlawan ialah Kanang.

Perwatakan Budiman yang digambarkan dalam novel tersebut ialah dia seorang remaja yang gigih. Dia gigih berusaha untuk belajar bersungguh-sungguh apabila ditempatkan di Rumah Bonda. Kanang pula gigih melakukan pelbagai pekerjaan seperti pengangkut arang batu, penoreh dan tukang masak sebelum berkhidmat dalam tentera.

Selain itu, Budiman seorang yang berani membongkar rahsia Pat Mat Tukang Masak yang terlibat dalam kegiatan mengedar dadah kepada pihak polis. Kanang juga seorang yang berani menentang musuh dan berjaya membunuh pengganas komunis hingga menerima pingat keberanian daripada kerajaan.

Budiman juga seorang yang tabah menghadapai pelbagai rintangan untuk menjunjung cita-cita ayahnya dan akhirnya berjaya menjuarai Pertandingan Bintang Biola Remaja Kota Raya. Kanang juga seorang tentera yang tabah menghadapi dugaan dan pancaroba dunia. Dia sentiasa tabah apabila diarahkan untuk menjalankan tugas sama ada menentang musuh, mengawal atau dilantik sebagai ketua eskot.

No comments: