BLOG INI KHUSUS UNTUK ANAK-ANAK DIDIK CIKGU, OOI CHUN PING DAN OOI DAI JING...

Sunday, March 22, 2009

KARANGAN: JENIS-JENIS PENDAHULUAN KARANGAN

JENIS-JENIS PENDAHULUAN KARANGAN

1. Terdapat beberapa jenis pengenalan karangan untuk memulakan penulisan.
2. Antaranya termasuklah:
a. pengenalan jenis definisi
b. pengenalan jenis pendapat
c. pengenalan jenis suasana
d. pengenalan jenis persoalan
e. pengenalan jenis peribahasa
f. pengenalan jenis sejarah

Pengenalan Jenis Definisi
Soalan Contoh
Isu penderaan kanak-kanak masih lagi berlaku walaupun negara kita sudah mencapai kemajuan yang pesat. Bincangkan punca-punca yang menyebabkan kes ini sentiasa berlaku dan berulang.

Contoh Pengenalan
“Dera” bermaksud pukulan dengan rotan, tali pinggang, atau alat-alat lain sebagai hukuman. “Mendera” bermaksud memukul dengan menggunakan alat-alat yang dinyatakan tadi. “Penderaan” pula bermaksud melakukan perbuatan mendera. Sebenarnya penderaan terbahagi kepada dua jenis iaitu penderaan berbentuk fizikal dan penderaan berbentuk mental. Berdasarkan kajian, banyak terdapat punca yang menyebabkan perbuatan ini berlaku terutamanya kepada kanak-kanak.

Latihan
Masalah ponteng kerap dilaporkan melalui media massa. Berikan pendapat anda tentang punca-punca gejala ini semakin berleluasa.

Pengenalan Jenis Pendapat
Soalan Contoh
Kepentingan bahasa Inggeris kepada rakyat dan negara. Bincangkan.

Contoh Pengenalan
Tun Dr. Mahathir pernah menyatakan bahawa kita tidak akan mencapai kemajuan yang cepat jika kita tidak menumpukan perhatian dalam penguasaan bahasa Inggeris. Beliau mengatakan bahawa kebanyakan ilmu yang terdapat dalam dunia ini terungkap dalam bahasa Inggeris. Oleh itu, kita mestilah memberikan penekanan terhadap penggunaan bahasa Inggeris dalam sistem pendidikan kita. Menurut beliau bahasa Inggeris banyak kepentingan atau kebaikannya, sama ada kepada rakyat mahupun negara.

Latihan
Sektor pertanian di negara ini semakin diberikan perhatian oleh pihak kerajaan. Huraikan langkah-langkah untuk menggalakkan para belia menceburi bidang pertanian.

Pengenalan Jenis Suasana
Soalan Contoh
Jiran anda telah ditimpa kemalangan ngeri kerana rumahnya tertimbus oleh runtuhan batu. Gambarkan keadaan dan suasana pada masa kejadian itu berlaku.

Contoh Pengenalan
Apabila saya sampai di tempat kejadian itu, saya terdengar akan jeritan manusia dari celah-celah rekahan batu. Selain itu, tangisan bayi dan kanak-kanak jelas kedengaran dari sebuah bilik yang berdekatan dengan runtuhan batu tersebut. Pada ketika itu, pasukan penyelamat masih belum tiba lagi. Saya menjadi gelabah kerana buntu untuk melakukan sesuatu tindakan. Namun begitu, saya menggagahkan semangat dan mencuba untuk melakukan sesuatu supaya mangsa yang berada di bawah runtuhan batu itu dapat diselamatkan.

Latihan
Sewaktu menyertai kegiatan kokurikulum di sekolah, seorang rakan anda telah mengalami kecederaan. Gambarkan keadaan dan suasana pada masa kejadian itu berlaku.

Pengenalan Jenis Persoalan
Soalan Contoh
Akhir-akhir ini, kejadian kemalangan di jalan raya berlaku hampir setiap hari. Pada pendapat anda, apakah faktor-faktor yang menyebabkan kemalangan ini berlaku?

Contoh Pengenalan
Tahukah anda bahawa hampir setiap hari ada sahaja kemalangan di jalan raya yang dilaporkan di media massa? Siapakah yang patut disalahkan, penggunaan jalan raya atau pihak kerajaan? Persoalannya, apakah faktor-faktor yang menyebabkan kemalangan ini berlaku?

Latihan
Masalah kemerosotan disiplin dalam kalangan pelajar semakin meningkat. Pada pendapat anda, apakah faktor-faktor yang menyebabkan pelajar masa kini kurang berdisiplin.

Pengenalan Jenis Peribahasa
Soalan Contoh
Tulis suatu rencana yang bertajuk “Perpaduan Asas Kemajuan” untuk dimuatkan dalam majalah sekolah anda.

Contoh Pengenalan
Orang Melayu sememangnya kaya dengan peribahasa yang meliputi semua aspek kehidupan. Antara peribahasa yang menekankan aspek kerjasama dan perpaduan termasuklah “Ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni”, “Hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah”, “Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing”, “Bagai aur dengan tebing”, dan “Ibarat telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semua”. Semua peribahasa yang dinyatakan itu sebenarnya membawa konsep kerjasama dan perpaduan yang utuh antara ahli dalam masyarakat. Konsep ini perlu diamalkan sepanjang masa kerana perpaduan asas kemajuan sesebuah negara.

Latihan
Semangat perpaduan antara kaum hendaklah dikekalkan ataupun ditingkatkan. Huraikan penyataan tersebut.

Pengenalan Jenis Sejarah
Soalan Contoh
Bincangkan punca-punca yang menyebabkan mutu sukan bola sepak di negara kita merosot.

Contoh Pengenalan
Pada tahun 1972, pasukan bola sepak negara kita telah berjaya melayakkan diri dalam pertandingan bola sepak Sukan Olimpik di Munich, Jerman. Kejayaan ini diulang pada tahun 1980 apabila pasukan kita layak menyertai Sukan Olimpik di Moscow, Rusia. Pada akhir tahun 1970-an dan awal tahun 1980-an pula, keupayaan pasukan bola sepak negara kira setanding dengan keupayaan pasukan bola sepak Korea Selatan. Namun demikian, apakah punca-punca yang menyebabkan mutu sukan bola sepak negara kita sekarang ini begitu jauh merosot atau ketinggalan berbanding dengan negara-negara lain?

Latihan
Bincangkan langkah-langkah yang berkesan untuk mengatasi masalah banjir kilat yang sering melanda ibu negara.

4 comments:

Anonymous said...

hi,cikgu!
terima kasih cikgu gave us such a good pengenalan..tapi boleh cikgu bagi jawapan untuk latihan pengenalan yang diberikan oleh cikgu...saya really appreciate pertolongan cikgu!

Anonymous said...

terima kasih kerana memberi contoh-contoh pengenalan yang bagus :)

Anonymous said...

Terima Kasih cikgu for the tips... Saya tidak mengetahui bahawa terdapat banyak jenis pengenalan, lagipun saya kadang-kadang blur juga nak jawab masa exam. Anyway Thank you.

Anonymous said...

best lah pendahuluan ni....terutmanya yang sejarah tu.thank CIKGU!