BLOG INI KHUSUS UNTUK ANAK-ANAK DIDIK CIKGU, OOI CHUN PING DAN OOI DAI JING...

Sunday, April 5, 2009

KANANG: GAYA BAHASA

Diksi
Pemilihan kata yang digunakan sesuai dengan jalan cerita yang berkaitan dengan dunia ketenteraan. Contohnya, markas, raifal, platun.
Ayat
Ayat pendek. Contohnya,
Malam.
Badan masih lesu.
Ayat panjang. Contohnya:
Pada jam 2130 malam, selaku platun risik gempur 8 Renjer, saya telah menerima hukuman bergerak bersama-sama dengan kompeni C tinjau khas dan platun risik gempur RAMD.
Penggunaan Bahasa Asing
Contohnya, launcher, All round defence, paper potting, dan sebagainya.
Bahasa China, iaitu Chow.
Bahasa Iban, iaitu agi idup agi ngelaban.
Peribahasa
Maklumlah selama ini saya umpama katak di bawah tempurung.
Seperti sirih pulang ke tepak, maka saya pun ditukarkan semula ke batalion yang telah mengharumkan nama saya dahulu, Iaitu Batalion Kelapan Rejimen Renjer Malaysia.
Anak buah – merujuk kepada anggota bawahan Kanang yang tercedera dan terkorban semasa Gerakan Setia di Hutan Korbu.
Simile
o Pendek kata hidup saya laksana perahu yang terumbang-ambing dibuai ombak dan tidak mempunyai arah tujuan.
Repitasi/Pengulangan
o Kalau datuk ke sungai menjala ikan, saya ikut. Kalau datuk ke hutan pergi memburu, saya ikut.
Personifikasi
o Keletihan membuatkan saya tidur begitu nyenyak dengan dengkur yang keras tetapi sang mimpi telah mengganggu saya.
Metafora
o Api marah sudah menghantui saya.
Hiperbola
o Tangan kanannya tidak boleh diangkat. Dagingnya kelihatan berkecai dan darah membuak keluar.
Sinkof
o “Tunggu pak cik! Saya nak potong kepala pak cik!” Saya berteriak.
Loghat daerah
o Dua kupang lima duit

No comments: